蠍は留守です考

蠍の輪郭を見つめてふける思惟の痕跡

20170509013806

Service Experience Camp 2018 に参加して(2)――オープンセッションまとめ

この記事はこまどりさん主宰の Service Design Advent Calendar 2018 7日目のエントリーです。

2018年11月2日・3日の2日間、ベルリンで行われた Service Experience Camp 2018 に参加してきた。その参加レポート的記事を3つにわけて書いていて、今回はその2本目。オープンセッションについてまとめる。もし興味が湧いたら、他の記事もお読みください。

  1. コ・カンファレンス概要
  2. オープンセッションまとめ(この記事)
  3. 特に印象に残ったこと

Service Experience Camp のオープンセッション

Service Experience Camp のいちばんの特徴は、圧倒的な熱量とボリュームのオープンセッション。オープンセッションのオーナーを参加者側から募り、オープンセッションの各スロットで誰が何をやるのかが確定するのはカンファレンス当日、もっと言えばセッション直前である。

流れはシンプル。セッションオーナーになりたい人が自分のプランをピッチ的にプレゼンし、参加したいと手を挙げる人がひとりでもいればセッション成立。オーナーはセッションで何をしたいのか、参加者に持ち帰ってもらえるものは何かなどを情熱的にピッチして、参加してくれる仲間を募集する。

Pitch your session and inspire others during your 60 min session.
More than 30 slots for open sessions facilitated by the participants.
Learn from fellow experts by doing, not talking.
Service Experience Camp 2018

オープンセッションのプレゼンをするため壇上に集まるプレゼンター

参加者は興味を持ったセッションに自由に参加すればいいだけなのだが、スロットは1日目に4枠、2日目に2枠しかない。パラレルで走る魅力あるセッションの数々と向き合い、どれに参加したいかを真剣に吟味する必要があるので、実は選ぶ側もとってもエネルギーを使うのだ! だってあれにもこれにも参加したい! 考える! 悩む! 決められない! でも決めないと!

私自身が2日間で参加できたセッションは以下の6本。この6本については後ほど内容についても触れたいと思う。

  • Designing Learning Environments by Mauro Rego
  • Time machine to a future organization - and your next job by Reima Rönnholm
  • Radical creative (thinking) and doing by Silvia Baroni
  • Opening up the space by Nils Solanki
  • Trans-continental Partnerships in Service Design Practice by Nav Qirti, Reima Rönnholm
  • 15 characteristics of good design by Martin Jordan

SXC2018では、オープンセッションが40本あった計算になるのだけど、実際にはもうちょっと多かったんじゃないかと思っている。空いているスペースで気軽に実施していい環境にあるので、ゲリラ的にミニセッションをしていた人もいるからだ。

Know yourself better: A personality framework four tendencies by Katrin Dribbish

私が参加できなかった残りのセッション34本をリストアップすると、以下の分量になる。このラインナップとスクロール量を眺めるだけでも、ひとつの会場の中でどれだけの熱量が展開されているか、なんとなく感じていただけると思う。

  • CURATED: Let's get rid of this awkwardness by Felix Schmidt, Francesca Terzi
  • Design Sprints for Pros by Manuel Großmann
  • Who needs to fall in love with your service? by Simone Carrier, Dr. Katrin Dribbisch
  • The Emotion Map by Daniela Hensel
  • Creative Clues: A visual aid for collaboration & ideation by Andrzej Karel
  • CURATED: Don't let your Service be speechless! by Clive K. Lavery
  • CURATED: Making journey maps relevant to different stakeholders by Tobias Lichtenstern
  • Emerging Tech as an Opportunity by Melanie Dreser, Giuseppe de Cesare
  • More Data means more delightness? by Thomas Otto
  • Can we fight mind shortcuts in design process using other mind shortcuts? by Marta W. Falkowska, Andrzej Nagalski
  • CURATED: The magic of visualising personas by Jule Mohrdieck
  • Listen like a poet by Frankie Abralind
  • Should we care about gender? by Abi Schreider
  • How can we understand user better through non-verbal body-language cues? by Viktorija Rakucha
  • CURATED: The shift of Service Design from an analogue to a digital workflow by Susann Kramer, Anne Heinz
  • CURATED: Create B2B Persona Networks to Empathize with Companies by Audrey Liehn, Stephan Kochen
  • CURATED: Beyond Delight. Design Entrepreneurship & Total Value Design at BCGDV by Mario Gamper, Claudia Armbrüster
  • Rituals for Creative Team Culture by Louise Schenk
  • Being VIsual by Mauro Rego
  • The challenges we face with public service design by Dr. Katrin Dribbisch, Kara Kane, Martin Jordan & Simone Carrier
  • From hipster-centric to human-centric design by Clive, Bettina
  • Applying behavioral insights to Service Design by Pablo Abbis
  • Service Innovation in China by Paul Roeder
  • Value driven Design by Iwan Cuijpers
  • Design with introversion by Stefanie Schidhof
  • Service storyboard Pitch by Mauro Rego
  • Designing for senior citizens a service against all odds by Lee Shaari
  • Synthesizing (User) insights by Carien, Wout
  • Business Innovation Cards: A fun way to approach creative business modelling by Stephan Kochen, Hannah Weiser
  • Playing together with users by Marion, Birge
  • CURATED: The shift of Service Design from an analogue to a digital workflow by Susann Kramer, Arne Heinz
  • Co-creation workshop for a Service Design book-club by Christine Lanzoni
  • Introducing human-centered design in a corporate world by Ela, Joanna, Alior, Ashleigh
  • Know yourself better: A personality framework four tendencies by Katrin Dribbish

特に2日目のセッション数が多かった。そうなる理由やしかけが1日目にあったからなのだけど、その中でも大きな理由のひとつは、これが最後の機会だから。Service Experience Camp の開催はもうないかもしれない、だから思い切って今飛び込むしかない、という人が続々飛び込んでいった。

個人的にすごいなぁと思ったのは、1日目に参加したセッションで刺激を受けて、やりたことが生まれたからやることにした! というケースが実際にあること。実践や活動が目の前で生まれて、リアルタイムにイベントの内容として乗っかっていくライブ感。これはしびれるものがあったなぁ。

以下は、私が参加したセッションについてちょっとずつ触れていく。

Designing Learning Environments

In spite of how many good Learning Environments (LE) are out there, people still struggle when they have to design their own LEs. It is a common misconception that being awesome at something means that you can teach it well. In this session Mauro will show you how you can quick design an inspiring session.

Mauro氏のセッションは、Crafting Co-Creation Workshop のメソッドをベースに、誰でも共創のための環境やセッションを用意できるようになるためのミニワークショップ。実はこの Crafting Co-Creation Workshop、この週末に日本でも開催される。興味を持った方は今すぐ Crafting Services - a Service Design Basics Workshop の情報をチェックしてみてほしい。

Designing Open Sessions by Mauro Rego

Time machine to a future organization - and your next job

How the world is changing is reflected in the shape of the organisations we work in - as well as in our job titles. Let’s take a time travel to near future and imagine how successful service organisations will look like, what are the new positions and skills needed, and who are the most sought after professionals? As ecosystems and platforms challenge our traditional concept of company and AI becomes our new colleague, it’s still eventually up to us what kind of future workplaces we will create for ourselves. So let’s start today.

Reima氏のワークショップは、ざっくり言うと未来の職業・肩書をブレインストーミングしてみる感じの内容だった。職種をリフレーミングしてみると視点が変わっておもしろかったし、職業観にはかなりの文化的コンテキストが含まれていることを再確認できたりした。

Time machine to a future organization by Reima Rönnholm

Radical creative (thinking) and doing

This training is meant for anyone who feels they could be more creative. This an exciting and unconventional training where you will learn how to break patterns and habits you didn’t even knew you had. You will learn how to surprise yourself and others, and unleash your creative mind.

Silvia氏のセッションは自分の習慣のひとつひとつを見つめ直してみて、よりよい変化を自分にもたらしていこうというような内容。これはアクティビティーとしてはもちろん、視点をひとつメタなレイヤーに上げてみると、いろいろヒントが詰まっている感触があった。

Silviaとは2日間を通じてたくさんおしゃべりをさせてもらった。特にMauro氏のセッションで参加者としてグループワークを一緒にさせてもらったとき、彼女のセッションについて彼女と一緒に考える時間を持たせてもらったのは貴重な時間だったなーと思う。

Radical creative (thinking) and doing by Silvia Baroni

Opening up the space

How can cultivating inner space make me a better facilitator?

Nils氏のセッションは、どんなセッションか事前にまったく想像できなくて、ジャケ買いに近い感じで参加した。内容としては、自分自身の状態を知ることやマインドフルであることなどについて、体験しながら感想を共有するという感じ。

ほぼ同じ内容をWSDの講座で体験したことがあったのだけど、コンテキストが違えばまったく違う体験になる。その違いの手触りを自分の中で確かめながら時間を過ごせたのがよかったかな。

Opening up the space by Nils Solanki

Trans-continental Partnerships in Service Design Practice

Have you tried to partner with your competition? We did. Though it seems counter-intuitive to do this - Palmu from Finland, and Ideactio from Singapore had an amazingly fruitful and fulfilling journey while working on projects in Singapore, China, India, Japan, Vietnam and Hong Kong with private and public sector clients.
Reima and Nav, who led the collaboration from respective sides, will share their experiences and perspective they gained, and how it has shaped their professional and personal lives and worldview, and how it led to a blog and a book in the offing.

Nav氏とReima氏が共同オーナーのこのセッションは、競合とも言える相手と国や大陸を超えたパートナーシップを結んでプロジェクトを行った経験のシェアリング。彼らから見たアジアは異文化だけれど、私の視点から見れば逆サイド。そんな逆サイドの彼らがどうプロジェクトに向き合ったのかを聞くのは、非常に興味深かった。

Trans-continental Partnerships in Service Design by Nav Qirti & Reima Rönnholm

15 characteristics of good design

What makes a good service? Initiated by the UK Government’s Director of Design Lou Downe, the user-centred design community spent the last months defining 15 characteristics of services that work well for their users. In this workshop, we will discuss, review and test these attributes with the services you are working on.

Martin氏のセッションは、いいデザインの特徴やサービスとしてあるべき姿の基準リストを使って、自分のサービスを検証してみたり、結果や疑問を共有してみたりという内容だった。

今回使用されたリストの観点はわりとハイレベルで、細かい仕様に依存するリストではない感じ。仕様書の焼き直しではなく、機能と感性のバランスの中にあるような内容だと感じた。この定義によってどんな機能やインターフェースを実装すべきかの幅は大きく担保されていて、少なくともビジュアルデザインや機能要件を大きく制限するものではない。定義や基準の粒度は何よりも匙加減が難しいところなので、それを明確に言語化しているリストはとても参考になった。

英語では criteria という単語で表現されるけれど、実はこの言葉を日本語にすると、なんとなくニュアンスが変わってしまうような気がしている。自分がインターナショナルな実案件で criteria という言葉を使うときには、粒度やコンテキストを慎重に見極めながら進めているので、このセッションで得た体感値は今後の判断基準において重要なものになる気がする。

15 characteristics of good design by Martin Jordan

個人的な総括

可能なら、私もオープンセッションのオーナーとして飛び込みたかった!! という気持ちが普通にある。気後れしたのはただ一点、英語でセッションを持つ自信がなかったことだけ。飛び込めなかった理由は本当にその一点だけなので、そこはとにかく残念。

もし次にそんな機会が巡ってきたときは、臆せず飛び込んでいけるようにしたい。なので、英語をがんばります的な……。実際、インターナショナル案件に関わることがグッと増えたということもあり、英語を話すことだけでなく、他言語他文化と日本の状況を橋渡ししていくスキルをもっともっと育てる必要があるのだよね。

そんな背景もあり、仕事での実践に直結するヒントや経験をたくさん得られてよかった。セッションのひとつひとつが変わっていく業界や世界を眺める窓にもなり、変わろうとしている自分自身のステイタスを測る窓にもなる。自分の持っているものを相対化できる場所をたくさん持っておくに越したことはないな、という思いを強くしたオープンセッション体験だった。

セッション中の自分のアウトプット

英語はまだまだダメダメすぎてつらいけど、紙とペンを使うセッションでは話題をリードできたりもしたので、やっぱりビジュアルは強いなぁって思った。自分の中では描いてるうちに入らないくらいシンプルな走り描きだったとしても、ちゃんと役に立つんだなぁ。しみじみ。

とはいえ進歩はしたのだ

ただ、去年Service Design Hong Kong 2017 に参加したときから比べれば、ディスカッションにもだいぶまともに参加できたのではないかなと思う。去年は2日間で4回心が折れたけど、今年はカンファレンスに関わる2日間+αのあいだ一度も心が折れなかったし、他の参加者との交流を積極的に、そして心から楽しむことができた。

心を折らずに参加できた理由は自分の成長だけでなく、Service Experience Camp のオープンネスやたくさんの温かいサポートのおかげだと思っていて、次回はそういう部分で特に印象に残ったことを書きたいと思います!

この記事はこまどりさん主宰の Service Design Advent Calendar 2018 7日目のエントリーでした。

Copyright © Hitoyam.